Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language

چرا من زرتشتی شدم -neveshtarha
 

European Centre for Zoroastrian Studies

  • Plein écran
  • Ecran large
  • Ecran étroit
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
E-mail Print


چرا من زرتشتی شدم

گفتگو ی دکتر خسرو خزاعی ( پرديس) با نویسنده و مورخ فرانسوی مونیک زتلاوی که به آئین زرتشت گرویده و امروز یکی از هواداران سر سخت این آئین در فرانسه می باشد

من مونيک زتلاوی را در زمستان 2003 شناختم. او از پاريس به بروکسل و به ، « کانون اروپائی برای آموزش جهان بینی زرتشت » آمده بود تا کتاب جدید خود را به نام « فرزندان زرتشت در هند و در ایران »* در بلژیک معرفی کند و در یک برنامه تلویزیونی شرکت نماید .


در آن روز و در روزهای پس از آن ما بسیار درباره زرتشت و آئین او گفتگو کردیم، از گزشته های دور و نزديک و آينده اين آئين مقدس سخن رانديم. و اين گفتگو هیچ گاه قطع نشد و تا امروز ادامه پیدا کرده.

مونیک زتلاوی که در اصل یهودی می باشد در 30 اکتبر 2004 در« کانون اروپائی برای آموزش جهان بینی زرتشت» در بروکسل رسماً به آئین زرتشت وارد شد.
و در همان زمان 17 نفر از ایرانیان مقيم در بلژيک و در هلند هم در برابر انبوهی از جمعیت به اين آئین مقدس گرويدند. موبدانی که سدره پوشی ایشان را انجام دادند دکتر علی اکبر جعفری از آمریکا ، بانو فتانه فرید از آمریکا و موبد کامران جمشیدی از سوئد بودند .

گفتگو ی زير در 25 ژانویه 2006 انجام گرفته است:

 
پردیس : میدانم که شما نه تنها در اصل یهودی هستید بلکه سالها بود که در جامعه و کانون یهودیان لیبرال در پاریس فعالیت میکردید ، و در این زمینه نوشته های زیادی از جمله کتاب » « Shalom India را درباره یهودیان هند نوشته اید ، چگونه شد که ناگهان از هواداران سفت و سخت آئین زرتشت شدید؟

زتلاوی : این دگرگونی در من ناگهانی نبود . زمانی که من به هند برای پژوهش درباره یهودیان هند رفته بودم ، با جامعه پارسی در آن کشور آشنا گردیدم و کم کم به آئین زرتشت آشنا شدم ، گاتها را خواندم ، و به تاریخ درخشان ايران و زرتشتیان و خدمتی که زرتشت به فرهنگ جهان کرده بود پی بردم و کنجکاوی در من نسبت به آئین پدیدار شد .

در سفرهای بعدی به هند ، کم کم من خود را یک زرتشتی یافتم و همانطور که شما در مقاله تان که به فرانسه ترجمه شده « میلیونها زرتشتی در جهان که نمیدانند زرتشتی هستند » نوشته اید ، من هم به این نتیجه رسیدم که من همیشه زرتشتی بو ده ام بدون اینکه خودم بدانم. بنا بر اين تصميم گرفتم که در اين باره بيشتر پژوهش کنم. يکسال بعد ( سال 2001) نتيجه پژوهشهای خود را در کتابی به زبان فرانسه بنام « اينگونه فرزندان زرتشت بسر ميدهند : زرتشتيان در هند و در ايران» در پاريس به چاپ رساندم.

پرديس: پژوهش در آئين زرتشت و علاقه به آن يک چيز ولی ورود رسمی به اين آئين چيز ديگری است. کی و چرا تصميم به اين گزينش بزرگ گرفتيد؟

زتلاوی : آشنائی با شما و گفتگو هائی که در اين زمينه با هم داشتيم و همچنين مو قعيت منا سبی که در زمان کنگره جهانی در باره فرهنگ زرتشت در بروکسل در اکتبر 2004 که بوسيله کانون برگزار شده بود پيدا شد برای من تعين کننده بود.

پردیس : واکنش جامعه یهودی در فرانسه در این باره چگونه بود؟

 
زتلاوی: این واکنش نا برابر بود، بسیاری آنرا پزیرفتند و بسیاری هم از کار من خشمگین شدند. ولی رویهم رفته چون من با یهودیان لیبرال کار میکردم ، آن واکنشها غیر قابل تحمل نبود 

پردیس : من یادم است زمانی که کانون یهودیان لیبرال فرانسه در پاریس برای یک نشست میان دینی از من فراخوانی کرده بود که به پاریس رفته و درباره زرتشت سخنرانی کنم، شما هم با احساس در این زمینه گفتگو کردید، آیا یهودیان حاضر در آن نشست از گفته های شما درباره آئین زرتشت که بخواهی نخواهی بسیاری از آداب و رسوم یهودیان را زیر پرسش میبرد ، جا نخوردند ؟

زتلاوی : چرا! جا خوردند ولی تمام چیزهائی که من گفتم حقیقت بود و حتی خاخام برگزار کننده هم که آنجا بود بطور خصوصی پزیرفت . ولی ياد آوری کرد که کار من «يهوديت را ميکشد».

پردیس : چه چیزی در آئین زرتشت بیش از همه توجه شما را جلب کرده، که نمیتوانید در دین یهودی پیدا کنید؟

زتلاوی: بزرگترین چیزی که مرا به آئین زرتشت کشیده چیزی است که در هیچ کدام از آئین های سامی مانند یهودی ، مسیحی و اسلام نیست ، و آن احترام زیاد به زندگی است . نه تنها زندگی انسانها ، بلکه به زندگی جانوران و گیاهان و بطور کلی طبیعت است که ارج و ارزش داده شده . برعکس، ادیان سامی همگی بوی مرگ می دهند ، بوی گناه میدهند ، بوی دروغ میدهند . زرتشت تنها آئین و فلسفه ای است که دروغ را بالاترین لغزش در آئین خود به حساب آورده در صورتیکه در آئین های سامی دروغ گفتن و مردم را فریب دادن چیزیست عادی و در بسياری از موارد پزيرفته شده .

پردیس : امروز بسیاری از مردمان بویژه ایرانیان بگونه بی سابقه ای به آئین زرتشت روی می آورند و این آئین قطب نیرومندی شده که اگر شرایط سیاسی یا اجتماعی اجازه دهد جامعه ایران را از بیماری « اسلامزدگی » برای هميشه نجات خواهد داد . شما این پدیده را چگونه تعبیر میکنید ؟

زتلاوی : البته بیشتر ایرانیانی که به آئین زرتشت روی میآورند ، آنهایی هستند که از اسلام مایوس شده و دیده اندکه در سده 21، این دین چیزی ندارد که به آنها بدهد، بنابراین آنها به آئین خردگرای زرتشت روی میآورند که میتواند يک دیدگاه مثبت و سازنده و پيشرو به زندگی آنها بدهد، ولی از دیدگاه من ، آئین زرتشت تنها به ایرانیان تعلق ندارد بلکه این آئین میراث و گنجينه بشریت است و تمام
انسانها باید از آن بهره بگیرند. آئین زرتشت جهانی است و من اطمینان دارم که با سازمان دهی بهتر، بیش از بیش سایر ملتها هم به این آئین روی خواهند آورد .

پردیس : آیا شما نقطه ضعفی در آئین زرتشت می بینید ؟

زتلاوی: تنها نقطه ای که من میتوانم به آن اشاره کنم اینست که آئین زرتشت تنها کسانی را به خود ميکشد که از یک فرهنگ بالایی برخوردار هستند و درک درست آن برای عامه سخت است.
از دیدگاه من توده مردم عامی که فرهنگی جز فرهنگ خرافات نمی شناسند هنوز آمادگی برای گرویدن پیدا نکرده اند. ولی با ابزار های ارتباطی امروزی و آگاهی و گسترش یک فرهنگ جهانی ، این مسئله هم حل خواهد شد. من با شما موافقم که سده بیست و یک ، سده زرتشت خواهد بود.

Ainsi vont Les enfants de Zarathoustra* Paris . Ed. Imago, 2001

 

You are here: