Joom!Fish config error: Default language is inactive!
 
Please check configuration, try to use first active language

جشن يلدا به تمام ايرانيان و جشن کريسمس به تمام مسيحيان شاد باد
 

European Centre for Zoroastrian Studies

  • Plein écran
  • Ecran large
  • Ecran étroit
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
E-mail Print

 

جشن يلدا به تمام ايرانيان و جشن کريسمس به تمام مسيحيان شاد باد

در اين زمان که مسيحيان جهان جشن کريسمس و سال نو مسيحی را بر پا ميکنند ، ايرانيان هم جشن يلدا که آغاز چله بزرگ زمستان سال است برگزار مينمايند. جشن کريسمس در25 دسامبر درازترين شب در اروپاست و جشن يلدا در شب 21 دسامبر درازترين شب سال در ايران ميباشد. و هر دو جشن که در حقيقت يکی هستند از مهر ستايی(ميترايزم)سرچشمه گرفته اند
چون يلدا درازترين شب سال بود مهر ستايان به اين باور بودند که اين شب آبستن خورشيد يا مهر ميباشد . بنابر اين هر سال آنرا جشن ميگرفتند .
ميدانيم که پس از سده يکم ميلادی دين رسمی درا مپراتوری رم مهر ستايی (ميترايزم) شد. مهرستايی که در جهان بينی زرتشت هضم شده بود و يکی از بخشهای اوستا را درست ميکرد از ايران به اروپا رفت و برای 400 سال درسراسر اين قاره گسترده شد بگونه ای که امروزدر انگلستان، آلمان، سويس، اسپانيا، ايتاليا و يونان بيش از 6000 معبد ميترا کشف شده.

در سده چهارم ميلادی، مسيحيت در امپراتوری رم کم کم رواج پيدا کرد، ولی چون دين نو پا يی بود و هيچ آداب و رسوم ويژه ای نداشت تمام آداب و رسوم مهر ستايی را در خود هضم کرد. تاريخ 25 دسامبر را که تاريخ زاد روز ميترا بود که ايرانيان آنرا « شب يلدا » ميگويند ( با توجه به اختلاف زمان جغرافيائی) تاريخ زاد روز مسيح قرار دادند.
درخت کاج و سرو را هم که مهرستايان با آن مراسم شب يلدا را تزيين ميکردند وارد رسوم خود کردند. ميترايزم هفت رده يا گام برای پيشبرد روان و دنيای مينوی داشت که استاد رده هفتم را پير يا پدر ميگفتند. واژه پدر وارد مسيحت شد و کشيش را پدر خواندند. همچنين ميترايزم بعدها پايه ای شد برای ساختن فرا مسونری در اروپا که از سده هفدهم به بعد رواج گرفت.
کانون اروپائی برای آموزش جهان بينی زرتشت جشن يلدا را به تمام ايرانيان و جشن کريسمس را به مسيحيان شاد باش ميگويد.

 

 

You are here: